U denkt er aan Uw zaak over te laten?

Bent u ondernemer en bent u van plan om uw bedrijf over te laten binnen of buiten uw familie? Dan staat voor u de vraag centraal hoe u dat proces financieel, juridisch en fiscaal allemaal voor elkaar krijgt?
De verkoop van een onderneming is een ingrijpende en complexe gebeurtenis. Vaak is de familie nauw bij het bedrijf betrokken. Het besluit om een bedrijf te verkopen is daarom een van de meest ingrijpende in het leven van een ondernemer. Als het besluit eenmaal genomen is wenst U natuurlijk dat de overdracht optimaal kan gebeuren zodat de continuiteit van Uw bedrijf verzekerd is.

Een overname is meer dan de overdracht van bevoegdheid, het gaat gepaard met de overdracht van de bestaande organisatie die een complex geheel is, gevormd naar de visie, het temperament en de persoonlijkheid van de ondernemer.

Kantoor Chris Nauwynck helpt u bij het overlaten van uw zaak in 7 stappen.

UW OVERNAME IN 7 STAPPEN

STAP 1 | EEN GRONDIGE VOORBEREIDING

Voorbereiding van de overname gaat gepaard met een bezinning over de bestaande ondernemingsstrategie, de baan die de onderneming wil varen, de ondernemingscultuur, de houding tegenover klanten, leveranciers, aandeelhouders, de managementsstijl, de structuur, de wijze waarop verantwoordelijkheden en taken worden verdeeld….

  • Wat zijn de wensen van de overlater en zijn ze realiseerbaar?
  • Is de timing juist of moeten er nog fiscale of juridische zaken geregeld worden?
  • Is het bedrijf verkoopsklaar?
  • Wat zijn de fiskale implicaties van de overname? 

Ook een aantal persoonlijke elementen kunnen een belangrijke rol spelen, zeker bij familiale ondernemingen.
Hoe kan in een evenwicht tussen de belangen van verkoper en koper een optimaal fiskaal resultaat bekomen worden?

STAP 2 | DE WAARDEBEPALING

  • De waarde van een onderneming kan op verschillende manieren worden bepaald (intrinsieke waarde, rendementswaarde, discounted cash-flow methode), en houdt rekening met de activiteit van de onderneming, de middelen waarover zij beschikt, de marktsituatie, juridische, en fiscale informatie, groeiperspectieven.
  • In overleg met de opdrachtgever en in dialoog met de interne of externe accountant wordt een waardebepaling gemaakt volgens verschillende methodes en invalshoeken.
  • De waardebepaling is een aanzet tot de prijsbepaling.
  • Het is essentieel dat de prijszetting degelijk gefundeerd is (rendement, groeikansen, continuïteit) om enige kans op slagen te hebben.

STAP 3 | HET PROFIEL VAN DE OVERNEMER

  • Een selectieproces naar capaciteiten, ervaring, motivatie, aanvaardbaarheid, moet leiden tot een profiel van de kandidaat-overnemer.
  • Leeftijd, opleiding, kennis, inzicht, ervaring, speciale vaardigheden, belangstellingspatroon, persoonlijkheidsaspecten spelen een belangrijke rol.
  • Nuchterheid dwingt ons te zeggen dat in vele gevallen ook een voldoende financiële draagkracht bij de kandidaat – overnemer essentieel is.

U hebt reeds een kandidaat overnemer?

U bent benaderd door een kandidaat overnemer of U hebt zelf iemand op het oog die beantwoordt aan het profiel van de geschikte overnemer?
Ook in dat geval is het aangewezen om U te laten begeleiden in het complexe proces van de overname.
Het kantoor heeft de nodige ervaring en expertise om U bij te staan in de voorbereiding, de onderhandelingen en de finalisatie van het overnameproces.

STAP 4 | DE COMMERCIËLE ACTIE

  • Opmaak van een bedrijfsprospectus die een kandidaat op een volledige manier inzicht geeft in het bedrijf in al haar aspecten.
  • Verzekeren van de discretie door kandidaten een geheimhoudingsverbintenis te laten ondertekenen.
  • Samenbrengen van vraag en aanbod. Promotie langs diverse kanalen om een kandidaat overnemer te bereiken.
  • Vertrouwelijk contacteren van mensen binnen of buiten de sector die mogelijk interesse hebben voor het bedrijf.
  • Zoeken naar externe kandidaten via de contacten en het netwerk waarover we beschikken.
  • Uit het aanbod van partijen die blijk geven van interesse, selecteren wij voor U enkel de ernstige kandidaten op basis van hun solvabiliteit en hun kwaliteit.

STAP 5 | DE ONDERHANDELINGEN

Opmaak van een intentieverklaring waarin het kader van de overname wordt vastgelegd.
Essentieel is het scheppen van een klimaat van vertrouwen tussen partijen om tot evenwichtige en correcte afspraken te komen.
Bijstand bij de  bedrijfsaudit (due diligence) door de kandidaat-overnemer in samenspraak met interne of externe accountant.

STAP 6 | DE OVEREENKOMST

Goede afspraken maken goede vrienden.
Volledig juridisch uitwerken van alle overeengekomen aspecten van de overname.
Verankeren van de garanties en vrijwaringen voor beide partijen.
Vastleggen van de definitieve afspraken in een overeenkomst in samenwerking met bedrijfsrevisor, advocaat, notaris.

STAP 7 | NAZORG EN OPVOLGING

Ook na de ondertekening is het belangrijk beroep te kunnen doen op de expertise en ervaring van een tussenpersoon.

  • Integratie met betrekking tot personeel, klanten, aandeelhouders, leveranciers.
  • Opvolging tijdens periode van samenwerking en introductie tussen overlater en overnemer

EN NU?...

  • Denkt U er aan om Uw bedrijf te verkopen en wenst U meer informatie of een vrijblijvend gesprek?
  • Hebt U vragen omtrent overname van k.m.o.’s.
  • Hebt U vragen of wenst U info omtrent een specifiek dossier? 

Neem contact op met:

Chris Nauwynck
Scheepsdalelaan 28 - 8000 Brugge - 050 67 08 99 - info@kmo-overname.be